Toen ik zelf als ondernemer begon in de import van consumentenproducten met een eenmanszaak, zocht ik naar een boekhouder. In eerste instantie gaf deze me echt het gevoel dat ze wisten waar ze het over hadden. Ze waren duidelijk over hun taken en wat ik moest doen. Maar verder had ik geen contact met hen. Naarmate mijn omzet groeide, hoorde ik steeds minder van hen. Ik ontving elk kwartaal een e-mail met een deadline voor het aanleveren van facturen, en in januari hadden we een telefoongesprek van 30 minuten over de inkomstenbelasting. Na dat gesprek ontving ik een e-mail met enkele pdf-bestanden met de balans, winst- en verliesrekening. In april kreeg ik te horen wat ik moest betalen.
Na een paar bezoeken van de belastinginspecteur, die veel vragen had, was ik het zat. Toen heb ik contact opgenomen met een adviseur, ook wel consultant genoemd, en kreeg ik veel informatie over hoe het eigenlijk zou moeten. Ik ben overgestapt omdat mijn boekhouder duidelijk geen verstand had van internationale handel en de bijbehorende wetgeving. De consultant was heel duidelijk over mijn administratie. Het bleek dat ik beter kon opschalen naar een BV om meer voordeel te behalen. Hij haalde me ook over om personeel aan te nemen. Dat idee zat al een tijdje in mijn hoofd, maar ik durfde het niet omdat ik niet wist wat erbij kwam kijken.
Bij de volgende accountant dacht ik echt: "Wow, jij zit lang in het vak, jij snapt het." Immers, prijs gaat gepaard met kwaliteit en het was een bekende naam. Maar later via een google sessie, ontdekte ik dat ik problemen had en dat hij het hele jaar geen ICP-aangifte had gedaan. Zijn excuus was dat hij het anders had gedaan. Toen besloot ik zelf een deeltijdopleiding te volgen tot Boekhouder, om mijn eigen boekhouding te beheren. Uiteindelijk ontdekte ik fouten bij mijn eigen buitenlandse en Nederlandse leveranciers. Ik wilde immers dat mijn administratie perfect was. Ik kon de inspecteur niet vertellen dat het de fout van iemand anders was, dus kreeg ik bij veel bedrijven een adviserende rol. Dat vond ik zelf best vreemd. Uiteindelijk kreeg ik e-mails van mensen die vroegen: "Sara, weet jij hoe ik dit kan factureren als ik mijn goederen naar China exporteer?" En toen heb ik jarenlang vrienden, kennissen, familieleden, klanten en leveranciers geholpen, bij klanten en leveranciers via een geheimhoudingscontract, maar ik deed het wel allemaal omdat ik het leuk vond om ondernemers te helpen. Het is een vrij eenzaam beroep, en mensen praten. Toen begon ik coachingsgesprekken te voeren en dingen te regelen die voor hen te lastig waren, zoals het aanvragen van subsidie of het openen van een vestiging in het buitenland, en het begeleiden bij het opzetten van een franchise of het behalen van een ISO-certificering. En via-via was er altijd wel iemand die droomde van een bedrijf maar niet wist hoe en wat.
Jaren later besloot ik me fulltime te richten op het helpen van ondernemers met hun administratie vanuit een ondernemersperspectief. Echt helpen bij aanvragen en ideeën geven over hoe het anders kan. Opties voorstellen. Want eerlijk gezegd, als je een reisbureau hebt en je wilt uitbreiden, dan heb je alleen dat idee in je hoofd en weet je niets van de details. De meeste ondernemers kunnen of willen geen uurtarief betalen van de accountant of boekhouder bij hen in de stad.
Eerlijk gezegd zijn we geen specialisten in elke branche of industrie die er is, maar we werken samen met veel externe partijen voor een partnerprijs. Dat bespaart veel geld, en vaak hebben we al soortgelijke uitdagingen meegemaakt bij onszelf of andere ondernemers en zijn we wijs genoeg geworden om jou ook te kunnen helpen.
Een normale boekhouder of accountant richt zich alleen op jouw administratie en heeft geen interesse in jou als persoon. Jij bent slechts een naam in hun systeem. Maar wij doen het met gevoel. Als jij een nieuwe grote opdracht hebt, zijn wij ook blij en sturen we je een bos bloemen, want als ondernemer heb je hard gewerkt om die ene opdracht binnen te halen. We willen betrokken zijn. Als jij een visie hebt die onmogelijk lijkt, willen we graag met je meedenken. Wij oordelen niet. Wij willen echt betrokken zijn en jou ontzorgen.
We zijn er nu echt trots op dat wij met een team met zoveel liefde en passie zoveel ondernemers kunnen helpen en de administratie op orde kunnen stellen.